Vanaf 6 januari zijn wij Hlprs! Lees hier meer...

De regeling 'Dienstverlening aan huis', wat is dat?

Huiscleaning-nieuws-blog

Er is veel onwetendheid betreft de regeling ''dienstverlening aan huis''. Weet u bijvoorbeeld eigenlijk wel dat uw huishoudelijke hulp via Huiscleaning niet bij ons in loondienst is? Wat uw en uw schoonmakers rechten en plichten zijn? Dat u überhaupt plichten heeft als ''werkgever''?

Steeds meer huishoudens hebben een schoonmaakster. Op dit moment hebben maar liefst 1 miljoen huishoudens een hulp aan huis. Dit kan een oppas zijn, een klusjesman, een tuinman, maar meestal gaat het om een huishoudelijke hulp. Een groot deel hiervan heeft een huishoudelijke hulp via een bemiddelingsbureau zoals via Huiscleaning. Dankzij zo’n organisatie worden de administratieve lasten uit handen genomen en dient u slechts aan een aantal voorwaarden te voldoen. 

De regeling 

De regeling ''Dienstverlening aan huis'' is in 2007 door de Rijksoverheid in het leven geroepen om het gemakkelijker te maken om bijvoorbeeld een huishoudelijke hulp in te huren.  Maar ook om ervoor te zorgen dat dit ''wit'' gebeurt. Hier zitten wel een aantal voorwaarden en plichten aan:

- De huishoudelijke hulp mag maximaal 3 dagen in één week voor u werken

- U bent een particulier

- U zorgt voor een veilige werkomgeving

- U houdt zich aan de opzegtermijn 

Dankzij deze regeling hoeft u geen loonbelasting, premies volksverzekeringen en premies werknemersverzekeringen in te houden en af te dragen. De huishoudelijke hulp is zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de inkomsten aan de Belastingdienst. 

Bekendheid

Ondanks dat de regeling al bijna 10 jaar bestaat, is er veel onduidelijkheid. In oktober 2015 is minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een campagne gestart om de regels te verduidelijken. Dankzij de campagne is de website van de Rijksoverheid uitgebreid met bijvoorbeeld voorbeeld overeenkomsten en meer informatie. Eerder, in maart 2014, bleek uit een rapport van de Commissie Kalsbeek dat de regeling te weinig bekend is. 

Wij denken echter dat er ondanks de extra publiciteit nog steeds veel onbekendheid is. 

Voordelen

Het grote voordeel van de regeling is, dat er gehouden dient te worden aan rechten en plichten. Dat is voor beide partijen (klant en hulp) fijn en zo wordt u en uw hulp beschermd. Er is sprake van een werkgever-werknemers relatie tussen u en de huishoudelijke hulp, maar u heeft geen werkgeverslasten (zo heeft u bijvoorbeeld geen ontslagvergunning nodig).

Wij van Huiscleaning geven nog wat extra voordelen, die niet bij alle bemiddelingsbureaus zo vanzelfsprekend zijn; zo regelen wij de doorbetaling bij ziekte. Hier heeft de huishoudelijke hulp namelijk recht op. En in geval van langdurige ziekte kunnen we natuurlijk op zoek gaan naar een vervanger/ nieuwe hulp. Neemt u een huishoudelijke hulp in dienst die u heeft gevonden via bijvoorbeeld de advertentie in de supermarkt, moet u er dus rekening mee houden dat u (eigenlijk) de doorbetaling moet regelen bij ziekte. In ieder geval als u de hulp via de ''nette'' manier laat werken; via de regeling ''dienstverlening aan huis''. Ook is een hulp in dienst nemen via Huiscleaning goedkoop en gemakkelijk; de administratieve lasten worden bijvoorbeeld uit handen genomen.  

Nog een bijkomend, nieuw, voordeel; sinds 1 mei 2016 hebben wij een aanvullende verzekering voor de huishoudelijke hulpen. Maakt uw huishoudelijke hulp schade of bezeert de hulp zichzelf tijdens de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden, dan dient u uw eigen particuliere verzekering te controleren. Dekt uw eigen verzekering niet of niet afdoende, dan kunt u aanspraak doen op onze aanvullende verzekering. Een groot voordeel wat u niet zou hebben als u de hulp via via vindt! 

Heeft u zelf een huishoudelijke hulp gevonden?

Dan kunt u er ook voor kiezen om uw huishoudelijke hulp via Huiscleaning te laten werken. 

U kunt het formulier huishoudelijke hulp aanvragen invullen en bij ''opmerkingen'' aangeven dat u uw eigen hulp wenst mee te nemen (+ naam). De betreffende huishoudelijke hulp zal zich ook in moeten schrijven, dat kan via werken.

In het systeem kunnen we u en uw huishoudelijke hulp aan elkaar koppelen, zodat hij/zij de gewerkte uren via ons kan registreren. Maandelijks ontvangt u een factuur van de gewerkte uren. U betaalt geen eenmalige bemiddelingskosten.

We hopen dat u nu wat meer op de hoogte bent van de regeling ''dienstverlening aan huis'' en het allermeest hopen we natuurlijk dat u uw huishoudelijke hulp via Huiscleaning in dienst neemt, zodat alles goed en ''wit'' geregeld is! 

 

Waardeer dit blogbericht:
Huiscleaning in de Elsevier
Nieuw WhatsApp-nummer
 

Reacties

Nog geen reacties
Reeds Geregistreerd? Hier Aanmelden
Gast
maandag 20 januari 2020